Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

"בית חכם" לכל בית

מבוא

לו היינו עורכים משאל אקראי אודות המונח בית חכם, היינו מגלים שמרבית האנשים בטוחים למדי בשתי העובדות הבאות:
1. מערכות בית חכם מנהלות את התאורה, דוד החשמל ותנועת התריסים בבית.
2. את מערכת הבית החכם חובה לתכנן מראש, משום שיש לפרוש עוד במהלך הבנייה רשת חשמל ייעודית מכל נקודה בבית אל לוח החשמל הראשי. מי שמבקש להוסיף מערכת בית חכם לבית קיים, צריך להפוך את הבית למחצבה: לחצוב תעלות חדשות לרשת החשמל בכל רחבי המבנה.

המציאות, כפי שאפשר לנחש, שונה לגמרי. ראשית, הבית החכם המודרני יכול לנהל כמעט כל מוצר ביתי שעולה על הדעת: מערכות אבטחה, אזעקה, תאורה, תריסים, מיזוג, השקיה ממוחשבת, גקוזי, בריכה, שער חשמלי, מצלמות וידאו – ואפילו תנורי בישול.

שנית, ולא פחות חשוב: היום כבר אין צורך לתכנן את החיווט מראש. גם אם המבנה כבר בנוי – אין צורך, בדרך כלל, לחצוב אף מילימטר של טיח. הטכנולוגיה הקיימת מאפשרת להקים מערכת בית חכם תוך התבססות על רשת החשמל הביתית עצמה! אותה רשת חשמל רגילה, שהפעולה היחידה שביכולתה לעשות היא להדליק או לכבות את האור, יכולה להפוך, כבמטה קסם, לרשת תקשורת מודרנית, המעבירה את הפקודות החכמות בין הלוח לבין יחידות הקצה ע"ג חוטי החשמל הקיימים.

יש להבהיר, כי טכנולוגיה זו אינה חדשה: חלק ממערכות הבית החכם יודעות לעשות שימוש ברשת החשמל מזה 30 שנים לפחות. הנקודה היא, שעד לשנים האחרונות, בחירה של טכנולוגיה כזו (בניגוד לפרישה של תשתיות חשמל ייעודיות), הייתה כרוכה בפשרות לא זניחות בתחום האמינות. לאחרונה נעשו פיתוחים בתחום זה, והיום ניתן ליהנות מטכנולוגיה זו ללא התפשרויות. על כך- בהמשך המאמר.

רקע טכנולוגי

תחום הבית החכם (Home Automation) הנו אחד התחומים המתפתחים בצורה מהירה בארה"ב ובאירופה. פוטנציאל הגידול העולמי, ע"פ מחקרים, עומד על גידול מצרפי של 24.3% . ברור כיום שמערכות אלו אינן תופעה חולפת אלא חלק מאורח החיים שלנו בעתיד הקרוב.

בית חכם, המצויד במערכות ניהול מקומיות ומרוחקות, מאפשר לתכנת מראש קבוצה של בקרים אלקטרוניים שונים באמצעות פקודה אחת. למשל,כאשר המשתמש יוצא לחופשה, הוא יוכל לבדוק דרך הטלפון או האינטרנט אם הבית נפרץ, מה הטמפרטורה בחדר מסוים, האם האורות דלוקים, את תכנות מערכת הבידור הביתית ועוד.

תחום ה – Home Automation בעולם החל לפני פחות מ-10 שנים, וכולל כיום כ- 200 חברות העוסקות בו. בניגוד למגמה זו, בישראל לא התפתח נושא זה בגלל בעיית העלויות הגבוהות, הצורך בתכנון מוקדם בעת הקמת הבית, טכנולוגיות שהיו – maturePre, חוסר ניסיון ועוד. יש לציין שרשת החשמל הישראלית מתנהלת בסטנדרטים שונים מארה"ב, ומאחר ורוב המערכות הללו משתמשות, כאמור, ברשת החשמל הביתית, הייתה קיימת בעיית תאימות.

בראשית שנות ה-80, כאשר הטכנולוגיה החלה לאפשר זאת, נחשפו המתכננים והיזמים בארה"ב לאפשרות ולצורך להקים במבנים גדולים מערכות לבקרת אנרגיה ולניהול מבנים, בפרט בתחום של "חשמל חכם" מתוך מטרה לנהל ולמקסם את הוצאות האנרגיה (להבדיל מבית חכם, שמכוון לשיפור איכות החיים). כמו כל דבר טוב, החלה הטכנולוגיה לזחול לאיטה גם לבתים הפרטיים, בעיקר של בעלי אמצעים.

בית חכם

בתוך שנים ספורות – בערך באמצע שנות ה-80 – החלה להתגבש ההבנה כי לא כל מה שטוב לגורד שחקים בשיקגו, טוב לבית פרטי בניו-גרזי, ולהפך. גורד שחקים נאלץ להתמודד עם הוצאות אנרגיה אדירות, ודורש אמינות מלאה. לא ייתכן שמערכת המיזוג תפסיק לעבוד סתם כך באמצע היום. לפיכך, מתכנן גורד שחקים מוכן לקראת השקעות גדולות, בכדי לחסוך בהוצאה שוטפת ולנהל את החשמל בבניין בקלות ובאמינות. משתלם לו לפרוש רשת חשמל מורכבת ביותר, המגיעה עם כבל נפרד מלוח החשמל הראשי לכל נקודה ונקודה בבניין. הוא אף מוכן לחיות עם מגבלות שונות בכתיבת התרחישים הצפויים, למשל הצורך בפנייה לשירות מקצועי כאשר נדרש שינוי, או היצמדות לתרחישים מונחי זמן (למשל – כיבוי המיזוג בשמונה בערב, הדלקת התאורה בחמש אחה"צ, וכן הלאה).

בבית פרטי, לעומת זאת, המצב הפוך לחלוטין. ההוצאות על אנרגיה אינן באותו סדר גודל, ואף אחד לא יהיה מוכן להשקיע הון עתק כדי לחסוך כמה עשרות שקלים בחשבון החשמל החודשי. הלקוח הפרטי ודאי יעדיף מערכת בית חכם זולה להתקנה, גמישה לשינויים ללא צורך בהרס קירות, וכמובן גמישה מאוד בכתיבת תרחישים הנגזרים מאירועים (למשל, הדלקת מערכת בקרת האקלים ומערכת הסטריאו, כאשר נכנסים למבנה).

בית חכם על בסיס רשת החשמל

הפתרון לבתים פרטיים נמצא בדמות תקן X10. בתקן זה, אין צורך לפרוש רשת חשמל ייעודית לבית חכם. פשוט משתמשים בטכנולוגיה קיימת, כדי להפוך את רשת החשמל בבית לרשת תקשורת חכמה להעברת פקודות ליחידות הקצה. למעשה, אין צורך לערוך שום שינוי משמעותי בבית: כל מה שצריך לעשות הוא להתקין "מוח" ליד לוח החשמל הראשי, ולהחליף את יחידת הקצה המבוקשת מיחידה "טיפשה" ליחידה "חכמה". ה"מוח" ויחידת הקצה יתחילו לדבר ביניהם באותו רגע ממש, כאילו נמתח ביניהם כבל ייעודי – למרות שבדרך עשויות להיות עוד עשרות יחידות קצה.

תקן X10 חולל מהפכה- זוטא בשוק הבית החכם. הגורם העיקרי לכך היה חברת SmartHome, בעלת התקן, שהחליטה להפוך את המפרט הטכני של X10 לקוד פתוח, ולהעבירו לכל דורש. משמעותה של החלטה זו רבת-עוצמה: אלפי חברות כולל סימנס ו – IBM החלו לפתח מוצרים למערכות בית חכם בתקן X10.

למעשה – רוב החברות היום מפתחות מערכות מבוססות תקן X10, בשל השימוש הנרחב שנעשה בו בעולם. התוצאה היא מבחר עצום של יחידות קצה מסוגים שונים: בקרת אקלים, אזעקה, אינטרקום, טלפוניה, אינטרנט, השקיה, גקוזי, ועוד. המבחר הרחב גורם, בין השאר, לירידת מחירים רצופה.

בזכות שתי התפתחויות אלה, הפכה מערכת ניהול החשמל הביתית למערכת בית חכם מלאה, היכולה להתארח בכל מבנה במחיר סביר לחלוטין. עד היום נרכשו, בתקן זה, למעלה מ-10 מיליון מערכות בבתי אב בארה"ב בלבד, ועוד כמות לא מבוטלת מחוצה לה.

יחד עם זאת, לא הכל היה מושלם. מערכות X10 סבלו מבעיה אחת: אמינות. במלים פשוטות, המערכת לא תמיד עבדה: בערך ב-10% מן המקרים, הפקודה המבוקשת לא הצליחה להתבצע. שתי סיבות גרמו לכך: חולשה מסוימת באופן בו מוגדר פרוטוקול התקשורת בין יחידת הקצה לבין ה"מוח", ורגישות המערכת לרעשים ברשת החשמל.

נתעכב בקצרה על שני הגורמים: יחידות קצה הבנויות בתקן X10 שולחות למערכת פקודה לביצוע, אך אינן מקבלות כל חיווי חוזר מן המערכת, המאשר שהפקודה בוצעה או הודעה על כישלון. כתוצאה מכך, אדם עשוי לחשוב שכיבה את האור בקומה השנייה, בעוד בפועל האור כלל לא כבה – וליד המפסק, אין כל חיווי המספר לו על הכישלון, ומורה לו ללחוץ שנית על המתג.

הגורם השני הוא רגישות תקן X10 לרעשים סטטיים ברשת החשמל. כל מכשיר חשמלי בבית מייצר רעש סטטי ברמה מסוימת. חלק מהמכשירים הביתיים – למשל מיקסר, מאוורר או מייבש שיער – מייצרים רעש סטטי גבוה מאוד. רעשים אלה עלולים לפגוע בתקשורת בין יחידות הקצה לבין המערכת, וכתוצאה מכך פקודות המשתמש יכולות לא לעבור כלל או להשתבש.

במהלך השנים ניתנו פתרונות לבעיות אלו. חלק מהמערכות מעבירות היום כל פקודה פעמיים, על-מנת לוודא שהיא הגיעה ליעדה גם במקרה של שיבוש (דבר המקטין מאוד את מספר המקרים שבהם פקודה אינה מגיעה כלל). על מנת להתמודד עם הרעש הסטטי, משתמשים היום בפילטרים ייעודיים המותקנים ליד המכשיר המייצר אותו.

תסריטי פעולה אפשריים

שילוב מערכות ניהול אלקטרוניות, מאפשר ללקוח הקצה לנהל את הבית בצורה מכנית או אוטומטית ולבנות תסריטי פעולה שונים. לדוגמא: במצב של שבירת חלון בלילה- תפעיל המערכת חיישן אקוסטי, תדליק אורות בחדר, תיצור קשר עם מוקד המשטרה, תישלח SMS לבעלים ותתחיל לצלם את האירוע.

תסריט אחר מאפשר לבעלים להפעיל, תוך כדי נסיעה הביתה, את הדוד החשמלי ולהזדהות בכניסה למבנה על ידי מערכת הניהול. המערכת תפעיל עם כניסתו את מערכת השמע, תודיע לו כשהמים בדוד הגיעו לדרגת החום הרצויה, ותפעיל את תנור האמבטיה.

בית חכם

בהקשר זה, כדאי לציין שרוב המערכות מסוגלות לנהל גם גלאים ייעודיים כגון חיישן גשם- המאפשר לבצע פקודות כמו הפסקת השקיה, סגירת תריסים וכו, גלאי טמפרטורה ולחות- המשמשים לכיבוי והדלקת מזגנים; גלאי רוח- לסגירת תריסים, ועוד.

רוב מערכות הבית החכם מגיעות עם תמיכה בטמ"ס- טלוויזיה במעגל סגור. שילוב מערכות טמ"ס בבית מאפשר קישור למערכת הקולנוע הביתית. ומדוע זה טוב? הנה דוגמא: אם אדם מגיע לבקר אתכם בבית, נוצרת התראה למערכת הבית החכם. המערכת מדליקה ומכבה את האורות בכניסה, מחליפה את ערוץ הטלוויזיה (תוך הפסקת הסרט) לערוץ המצלמה הרלוונטית, ומציגה על המסך את המבקר המיועד.
במידת הצורך – למשל אם מדובר בחצר האחורית- מאפשרת המערכת לקבל התראה שונה, כגון כיבוי והדלקת האור בחצר, נביחת כלבים מאיימת מרמקולים חיצוניים והעברת ערוץ הטלוויזיה למצלמה הממוקמת בעורף המבנה.

חוששים מקרבת ילדים לבריכת השחייה, למעקה בקומה העליונה או למדרגות? באמצעות מערכת בית חכם אפשר לקבל חיווי קולי (אל האינטרקום בבית או לטלפון הניייד) על קרבה מסוכנת כזו.

אפיוני המערכת

רוב המערכות המוצעות כיום בשוק מצויידות באופציה לחיווי קולי בעברית/ ערבית. הפעולות עצמן מתבצעות באמצעות שלט אלחוטי, טלפון נייד, מחשב אישי או מחשב כף יד. אגב, כיום רוב המערכות תומכות באפשרות של כיבוי אוטומטי של צרכני החשמל באזור מיועד, במידה ולא מזוהה שם אדם ותנועה במשך זמן-מה.

חשוב להבהיר, כי צריכת החשמל הממוצעת בבית לא תשתנה באופן מהותי, בעקבות שילוב של מערכות בית חכם. ההוצאה החודשית על חשמל יציבה למדי במרבית הבתים. אין טעם לשלב מערכת כזו בכדי לחסוך בחשמל, אלא במשרדים בהם יש מספר מזגנים גדול ונקודות תאורה רבות – או בבתי מלון ובתי הארחה/ צימרים, המבקשים לשלוט טוב יותר על צריכת החשמל של לקוחותיהם.
ישנן מערכות אשר יתריעו על צריכת חשמל מיותרת באזורים במבנה הריקים מאדם. מידע זה מאפשר ולכבות את המיזוג והתאורה הלא נחוצים.

עלויות: יש לקחת בחשבון כי למרות הצניחה במחירי מערכות הבית החכם בשנים האחרונות, עדיין מדובר בהוצאה שיכולה לנוע בין $3,000 ל- $20,000. בנוסף ניתן לרכוש שלטים ($1300- $4000), או לחסוך את עלותם, ולהפעיל את המע באמצעי שליטה אחרים, כאמור.

שליטה בעת הפסקת חשמל: השאלה נשאלת היות והלקוחות חוששים להישאר בעלטה בגלל תקלה טכנית. התשובה לשאלה זו פשוטה: אין בעיה. רוב מערכות הבית והמשרד החכם מאפשרות להמשיך ולנהל את מערכת החשמל גם כאשר יש תקלה במערכת הניהול. במקרים של הפסקת חשמל, המערכת ממשיכה לתפקד על סוללה מקומית, המאפשרת לה לשמר את ההגדרות למשך מספר יממות (96 שעות בדרך-כלל). כאשר החשמל חוזר, המערכת מחזירה את כל התרחישים למצבם הקודם.

פשטות התפעול: גם נושא זה חשוב מאוד לרוב הלקוחות. ברור שמערכת בית חכם היא מערכת טכנולוגית מתקדמת, שאנשים רבים חוששים מאופן התפעול שלה. אין ממה לחשוש. המתגים נשארים עדיין על הקיר, והם פועלים כפי שנהוג מימים ימימה. כל השלטים הרגילים והידועים פועלים כרגיל. רוב הפונקציות של בית חכם מוצגות באופן נוח, הממשק ברור ומזכיר כל שלט דומה. ומה על המחשב החכם? ובכן, הוא מובנה במערכת. אין צורך לגעת בו. הוא מיועד לעבודה לאורך זמן עם אחוז אפסי של תקלות.

הדרכה: כאן בא לידי ביטוי מערך שירות מסודר והדרכות ללקוח הקצה. ככל שהשירות וההדרכה מקצועיים ומקיפים יותר, כך יפיק הלקוח תועלת רבה יותר מן המערכת. על מנת לאפשר ללקוחות להבין את יכולות המערכת, בונות רוב החברות, בארץ ובעולם, מערך שירות המבוסס על אתרי אינטרנט מפורטים, ימי עיון והדרכה למתקינים וללקוחות, עידכוני דוא"ל לגבי אפשרויות וחידושים ועוד.

אורן לוי
www.sophya.co.il
מקור המאמר:www.articles.co.il

מדריכים נוספים

דילוג לתוכן