Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

גינת הגג: הקמה ותחזוקה

מבוא

גינת גג היא בעלת אופי שונה מהגינה המוכרת, ולא רק בנושא העיצובי. השוני מתבטא היטב באופן ההקמה והתחזוקה. המאמר יתמקד בנושאים אלו, תוך התמקדות בהכנות, בשתילה ובאופן ההשקיה.

הכנת תיבות ומכלי שתילה

על התיבות להיות בגדלים של 1 מטר או 1.5 מטר. לא מומלץ להשתמש בתיבות 2 מטר מאחר והן נוטות להתפוצץ. יש לקדוח בצד התיבה קדח בקוטר 25 מ"מ ולחבר מחבר הידרופוני של טכנורם. כנ"ל במכלים. בעלי ידיים טובות יכולים להשתמש גם במכלי חומצה: לנסר אותם לגובה של כ- 60 ס"מ, לקדוח ולחבר מחברים כאמור למעלה. ניתן לצבוע אותם בצבע אקרילי עמיד לגשם, ולחזור על הצביעה פעם בשנה או יותר.

[גינת גג] יש להכין צנרת פלסטיק מהסוג שמשמש לצנרת ביוב (ניתן לקנות זאת גם בחנויות לצורכי גינה או רשתות עשה זאת בעצמך במחלקת הגינון). צינורות אלו מתחברים בחלק הפנימי של המכל למחבר ההידרופוני – וכל זאת לצורך גישה למערכת הניקוז – במידה ותהייה השתוללות של שורשים. כמו כן יש לפתוח נקבים בגודל של כ 10 מ"מ לצורך ניקוז המים מהמכל.

הכנת צנרת ניקוז

יש לחבר בתחתית התיבה צינור 20 מ"מ עם מחברי שן (זווית, טי ומחבר ישיר). לצורך חיבור קל וטוב של מחבר שן לצינור ניתן להשתמש במים חמים (קומקום חשמלי ישן יספק). יש לטבול את קצה הצינור במים הרותחים ולחבר מיד את מחבר השן. קל, מהיר, זול וחזק. יש למתוח קו לכל אורך ורוחב הגג או במקומות ששם הוחלט לקבוע את המכלים, לחתוך את הצינור ולחבר מחבר טי מהמכל באמצעות מחבר טכנורם לקו הניקוז.

שתילה

גינוןלא מומלץ לשתול עצים בתיבות אלא במכלים המיועדים לכך. סוג העצים ייקבע על פי הטעם האישי. אני ממליץ על עצי פרי כך שהנוף הירוק משולב בהנאה מפירות העונה.

בתיבות ניתן לשתול שיחים כגון וורדים – וורד מסוג "קרייזלר" (בתמונה), לדוגמא, נותן ריח חזק ושולט ובעל צמיחה גבוהה וחזקה. אפשר לשתול גם פרחים עונתיים. לכל גג ניתן להתאים את סוג הצמחייה המיוחדת לאופיו, בהתאם לתנאים הסביבתיים, לכיווני האור ולרצון הבעלים.

אדמה לשתילה

בארץ נושבת מספר פעמים בשנה רוח מזרחית (שרקייה) חזקה העלולה להשכיב מכלים ולהעיף עצים. לכן לא מומלץ להשתמש רק בתערובת שתילה שבאה בשקים – היא קלה ורכה מדי.

מומלץ ביותר להשתמש בשכבה ראשונה (תחתית המכל) בגובה של 5-10 ס"מ, בטוף גס (על מנת לשמור על ניקיון התיבה עד לגובה צינור הניקוז) ולאחר מכן בתערובת של טוף דק (כמעט כגרגרי חול) מעורב בקומפוסט נקי מזרעים ועשבים שוטים, וכבול. ניתן גם לערבב את הטוף עם תערובת שתילה. בכל מקרה, החשוב הוא שהאדמה תהיה מספיק יציבה על מנת להחזיק את העצים ברוחות.

מערכת השקיה

מערכת ההשקיה תכלול ראש השקיה עם פילטר מים ו-ווסת לחץ, כאשר חובה להתקין מערכת ממוחשבת. צמחיה המקבלת מנות מים נכונות ובמועדים קבועים תצמח לתפארת. אין צורך במערכת יקרה ומספיק מחשב פשוט בעל ראש השקיה אחד.

גם נושא הדישון חשוב מאד. קיימים מכלי דישון ומשאבות דישון המחייבים תוספת של מתקן מיוחד בעל 3 ראשים לזרימה חד כוונית (שסתומים "אל חוזרים" למניעת שאיבה הפוכה של דשן לתוך הצנרתן במקרה של תת לחץ). מכלים אלו יקרים יחסית. קיימת מערכת דישון כולל שעון לחץ מים של חברת "טכנורם" (אין לי אתם דבר וחצי דבר – הם פשוט היחידים עם מערכת זולה המתאימה לגג שאני מכיר).

לא להיבהל! את כל המערכת הזו יכינו לכם בכל חנות המוכרת צרכי גינה. כל מה שיישאר לעשות הוא לחבר את המערכת לברז המים על הגג. לקצה המערכת יש לחבר צנרת 16 מ"מ במקביל לצנרת הניקוז וגם כאן יש צורך בעיקר במחבר שן זווית ו-טי.

לאחר השתילה יש לחבר צנרת טפטפות. רצוי להשתמש בטפטפות הברגה מסוג אחד – כמות הספיקה מיוצגות בצבע (צהוב, אדום, שחור, ירוק, בהתאם בכמות הספיקה). היתרון של טפטפות ברמת ספיקה קבועה הוא שניתן לקבוע כמעט במדויק את כמות המים לכל עץ ושיח. גם כאן יש צורך לקנות מחברי טי לצינור טפטפות.

כדאי להכין שרטוט של הגג, לבצע תכנון עקרוני ולהתייעץ בחנות לצורכי גינה,שם ניתן לקבל עצות והסברים כיצד להרכיב את מערכת הניקוז, הדישון, ההשקיה והטפטפות.

גיורא מגל
מנהל פורטל "בית משותף" וגנן חובב www.kehilot.co.il
מקור המאמר: www.articles.co.il

מדריכים נוספים

דילוג לתוכן