Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

כל מה שרצית לדעת על חלונות

מבוא

חלונות המבנה הנם המסגרת (frame) המשמשת את המתבונן אל מחוץ למבנה. ישנה חשיבות רבה לעיצוב מסגרת זו, כאשר ביכולתו של אדריכל המבנה לתכנן מראש הן את אופיה העיצובי והן את המבט אל התוכן הנשקף ממנה.
מעבר למבט הפנימי, קיימת חשיבות רבה לעיצוב החלונות מבחינת חיצוניותו של המבנה. לפרופילי החלונות משקל רב בקביעת אופיין של החזיתות, כאשר החלונות עצמם יכולים להוות אלמנטים עיצוביים בפני עצמם.

עיצוב החלונות

בעת עריכת הסקיצות והמודל התלת ממדי, קובע אדריכל המבנה את אופיים, גודלם, כיוונם ואופן פתיחתם של החלונות. אופי החלונות נגזר תוך התייחסות לאופי המבנה. לדוגמא: למבנה בעל תקרה גבוהה יתאימו פתחי אור גדולים, וחלונות המגיעים עד לגובה 2.40מ מהריצוף, להבדיל מהגובה הסטנדרטי של 2.10מ הנהוג בתקרה הרגילה.

פרופיל בלגי, אדריכלות אחרת יש לנתח את העמדת המבנה ע"ג השטח, את כיווני הנוף, האור והאוויר, ואת מידת הפרטיות הצפויה לחזיתות השונות. לדוגמא: אל מול החצר העיקרית של המבנה כדאי לשקול תכנון של פתח גדול אשר ישמש "להכנסת" החצר פנימה. לעומת זאת, בקירות אשר צפויים לחוסר פרטיות כדאי לשקול תכנון סדרה של שניים או שלושה חלונות צרים וגבוהים (50/180), אשר מחד יעניקו יופי, אור ואוויר ומאידך לא יאפשרו תצפית אל תוך המבנה באופן שחלון אחד גדול היה מאפשר.

חשיבות רבה ישנה לקביעת אופן הפתיחה אשר מחוייב לעמוד בתנאים של נוחות, פרקטיות ובטיחות. אופן הזיגוג יענה על דרישות של יופי באזורים מסוימים ומתן פרטיות באזורים אחרים. שילוב תריס בחלון הנו אופציה נדרשת, כאשר יש יתרון ברור לתריס גלילה חשמלי בהתקנת פרופיל אלומיניום, ותריס עץ בעל פתיחה ערבית (כמו פעם), בעת התקנת פרופיל חלון העשוי עץ.

לגבי נושא הבטיחות: במידה והחלון ממוקם בקומה גבוהה, וספו התחתון נמוך, יש לתכננו כך שחלקו התחתון של החלון יהיה קבוע עד למפלס 105 ס"מ מפני הריצוף. יש להתקין את החלון במישור פנים הקיר ע"מ למנוע טיפוס של ילד על אדן החלון.

סוגי הפרופילים

התאמת סוג הפרופיל (מסגרת) לפתחי החלונות השונים הנה מלאכתו של אדריכל המבנה. האפשרויות הן רבות : פרופיל בלגי עשוי ברזל, פרופיל אלומיניום דמוי בלגי , פרופיל אלומיניום רגיל, פרופיל המשלב עץ מבפנים ואלומיניום מבחוץ, וכמובן- חלונות מעץ מלא.

  • הפרופיל הבלגי נותן תחושה אוורירית מאוד משום שהוא צר יחסית. אדריכלים רבים מעדיפים אותו ע"פ הפרופילים הרגילים בשל האפשרות ליצור בעזרתו אפשרויות חלוקה מעניינות, תוך גמישות בין החלקים הקבועים, לאלה הנפתחים. בשל החלוקה ניתן לזגג את המקטעים בסוגים שונים של זכוכית.הפרופיל הבלגי נחלק לשתי קטגוריות: הפרופיל העשוי ברזל מגולוון וצבוע בתנור הוא למעשה הבלגי המקורי. הוא נותן תוצאה וויזואלית נהדרת אך עולה יותר ממקבילו העשוי אלומיניום, ודורש צביעה אחת ל 5-7 שנים. ניתן להשיגו בפתיחת ציר בלבד.

    פרופיל בלגי, אדריכלות אחרתהבלגי העשוי אלומיניום נראה קצת פחות בלאדי אך הוא עמיד יותר ונותן רמת אטימות עדיפה. ניתן להשיגו בפתיחת ציר (פתיחה כלפי פנים או חוץ) וקיפ (הטייה פנימה, לדוגמא: סדרת "קליל" 4300) והזזה (סדרה 1700).

    אדריכלים רבים משלבים עם פרופיל זה תריסי גלילה חשמליים. תריסים אלה הוכיחו אמינות רבה בשנים האחרונות, הם נאים לעין בשל "ניקיונם" העיצובי, והם מאפשרים הגנה כתחליף לסורגים. ניתן להסתיר את ארגז הגלילה מעל החלון, בתוך הקיר, כך שהוא אינו בולט לפנים החדר. ניתן להתקין גם רשתות, לרוב קבועות (למעט סדרה 1700).

  • פרופיל האלומיניום הרגיל (לדוגמא: "קליל" מסדרה 7000) נותן מענה לתקציב נמוך יותר. הוא אמין מאוד אך יש לו מראה עבה ומגושם יחסית. חלוקת המשנה מוגבלת למדי אך ניתן להשיגו בכל צורות הפתיחה.אומנם יש להתאים, כמובן, את אופי הפרופיל למבנה, אך באופן עקרוני ניתן להכליל ולומר שאחת הדרכים היותר מקובלות על אדריכלים לשילוב בין יופי וחיסכון הנה שילוב בין פרופיל אלומיניום דמוי בלגי בקומת הקרקע (הכוללת בעיקר את השטחים הציבוריים) ופרופיל רגיל, באותו הצבע, בקומה א.
  • המדריך השלם לאדריכלות ובניה- חלון משולב עץ/ אלומיניום, חלונות מרוויןפרופיל המשלב עץ ואלומיניום. פרופיל זה נותן תחושה מאוד יוקרתית, חמה וביתית מבפנים בעזרת העץ, עם העמידות של האלומיניום מבחוץ. החיבור בין חלקי החלון השונים, העץ והאלומיניום, נעשה באמצעות פוליאוריטן יצוק, כדוגמת P.V.C, המשמש גם כחומר מבודד מבחינה תרמית. החסרונות: מחירו הגבוה יחסית. מתאים מאוד למפתחים גדולים וגבוהים
  • חלונות העשויים עץ מלא. סוג זה של חלון אשר כמעט נעלם עם השנים לטובתו של פרופיל האלומיניום עושה בשנים האחרונות את הדרך חזרה לליבם של אלה המחפשים את התחושה הכפרית והרומנטית של פעם . יש לציין שהתריסים התואמים בולטים ביופיים. החסרונות: העץ אמנם איכותי ביותר, ועובר תהליך של אימפרגנציה (שימור), אך עדיין דורש מסויימת לאורך השנים. מחירו ההתחלתי גבוה, וקיימת מוגבלות באופני הפתיחה.

צבע פרופיל האלומניום

את פרופיל האלומיניום צובעים על מנת למנוע חימצון וכדי לשוות לו את הטקסטורה הרצויה.
קיימות מספר שיטות לצביעה:

  • צבע אטום, רטוב או אבקתי (RAL) העוטף את הפרופיל מכל צדדיו.
  • אילגון (אנודייז): זהו תהליך חימצון מבוקר, החודר לשכבתו החיצונית של האלומיניום.
  • אירון (Airon) צבע אבקתי בשילוב תרכובות, הנותן לפרופיל טקסטורה גסה ומעט בועתית, על מנת לשוות לו מראה "ברזלי". הצבע הזה מומלץ במיוחד (בעיקר בגווניו הכהים) לחלונות אלומיניום דמוי בלגי מסדרת 4300, 1700.
  • צבעי מטאל: צביעה רטובה דו-שכבתית הנותנת לפרופיל גימור "טבעי" בגוון מטאלי.
  • צבע עץ: צבע אבקתי מיוחד הנותן לפרופיל טקסטורה וגוון של עץ.
  • PVDF: צבע אפוקסי דו-שכבתי, המיועד למקומות בעלי תנאים סביבתיים קשים במיוחד.

להלן דוגמאות צבעים, באדיבות חברת "קליל". הקבצים הנם בפורמט pdf:

קובץ להורדה:

אופן הזיגוג

את הזגוגית נבחר, תוך התייעצות עם האדריכל, ע"פ צרכי המבנה:

  • זכוכית שקופה, "שטוחה" – קיימת בעוביים שבין 3 ל 12 מ"מ.
  • זכוכית בטחון שקופה, "שטוחה" ומחוסמת, – קיימת בעוביים שבין 4 ל 12 מ"מ.
  • זכוכית ביטחון כפולה (זכוכית רבדים), מורכבת משתי זכוכיות בעובי של 3 מ"מ עד 6 מ"מ כ"א, אשר ביניהן מודבקת יריעה פלסטית העשויה P.V.B , אשר עוביה 0.36 מ"מ עד 0.72 מ"מ. בעת הפגיעה בזכוכית היא אינה הרסיסים אינם מתפזרים. לזכוכית יכולות תרמיות ואקוסטיות טובות.
  • זכוכית בידודית- מורכבת משתי שכבות זכוכית, כשבניהן רווח בין 6 ל 12 מ"מ. הרווח יוצר את הבידוד התרמי והאקוסטי הנחוץ
  • זכוכית רפלקטיבית- ציפוי ע"ב מתכת מונע מבט וקירנה בשעות היום – עוביה משתנה בהתאם לגודל המפתח.
  • זכוכית "אנטיסאן" – קיימת בגווני חום, כחול, אפור וירוק, מקטינה את חדירת קרני האור למבנה. עוביה משתנה בהתאם לגודל המפתח.
  • זכוכית אורנמטית- זכוכית המגוונת בצבע ו/או בדוגמאות מוטבעות. קיימת גם זכוכית חלבית.
  • זכוכית מרושתת- רשת מתכת המיועדת למניעת התפזרות השברים בזמן פגיעה, יצוקה בתוך הזכוכית, אשר עוביה 6 מ"מ.

המפרט הטכני

גודלו של הפתח מסומן בתכנית האדריכלית באופן המאפשר לדעת את רוחבו הכללי, גובהו הכללי , גובהו של הסף התחתון (U.K) מהרצפה, וגובהו של הסף העליון (O.K) יחסית לריצוף.

צורתם של הפתחים נקבעת גם בעזרת "רשימת פתחים". אדריכל המבנה יפרט ברשימה זו את כל הדרוש למבצע לצורך הצעת המחיר, ייצור והתקנת החלונות. ברשימה יופיע שרטוט של כל פתח בבית, גודלו, סוג הפרופיל, אופן הפתיחה ואופן הזיגוג : שקוף, מט, צבעוני, זיגוג בידודי או בטחון. בנוסף יציין האדריכל האם החלון יהיה במישור פנים או חוץ ( במישור חוץ נוצרת נישה נאה לכיוון פנים הבית), האם נדרשת רשת והאם נדרש תריס חשמלי (או אחר).

במידה ונדרש תריס גלילה יציין זאת אדריכל המבנה גם בתכניות העבודה, כך שקבלן השלד יכין את המגרעת הדרושה, מעל החלון, לארגז התריס.

באחריות איש האלומיניום להתקין "משקוף עיוור" לפני שלב הטיח. זהו פרופיל המעוגן לבטון, המאפשר לקיחת מידות מדוייקות לצורך ייצור החלון עצמו. המשקוף העיוור יבלוט בהתאמה למישור בו הוא מותקן, פנים או חוץ, ע"פ סוג החיפוי הצפוי לקיר זה. לדוגמא חיפוי חיצוני של אבן, או חיפוי פנימי של קרמיקה בחדרי השירותים.

הפרופיל העיוור יותקן ע"ג סף האבן של החלון, אשר יותקן עם זווית מינימלית לשפיכת מי הגשמים כלפי חוץ, תוך חריצת אף מים בתחתיתו.

תכנון חלון להמחשה

להלן המחשה של חלון גדול ומורכב, אשר תוכנן במבנה צמוד קרקע. הפתח הגדול מהווה מעין "קיר זכוכית" קליל המפריד את השטח הציבורי מהחצר. בשל הצורך בחלוקות משנה רבות, הוחלט על שימוש בפרופיל דמוי בלגי העשוי אלומיניום.

ההמחשה תאפשר ללמוד כיצד קוראים תכנית אדריכלית, ותתן כלים להבנת אפשרויות החלוקה השונות. להלן התכנית הבסיסית של האזור הרלוונטי במבנה:
תכנון חלון, פרופיל בלגי, אדריכלות אחרת

בתכנית זו משורטט חלון ויטרינה גדול הממוקם בפינתו של ח המגורים, בצמוד למרפסת ולחצר הגדולה. נבחן את הפרטים:

הפתח מחולק לקטע הנפתח באמצעות צירים כלפי חוץ (1), ולקטע קבוע פינתי (2).

הסימון המצוין בספרה (3) מפנה אותנו למספרו של החלון בתכנית האלומיניום אותה נבחן בהמשך (במקרה זה מספרו של החלון הפינתי הוא- 1).

סימון מס (4) מציין את המידה הפנימית של הפתח (במקרה זה רוחבו של החלק הנפתח 180 ס"מ וגובהו 240 ס"מ).

סימון מס (5) מציין את המידות החיצוניות ובמקרה זה את רוחבו של החלק הנפתח (180 ס"מ).

סימון מס (6) מציין כי ה U.K (הסף התחתון) של הפתח הוא 0 ס"מ, כלומר- ממש כפני הריצוף. בנוסף ניתנת אינפורמציה על גובהו של הפתח (240 ס"מ) ועל החלק הנוסף, הקבוע מעליו (מסומן כ +50) אם נחבר את המידות המופיעות כאן נקבל שה- O.K של החלון הוא 290 ס"מ (240+50=290), ממש כגובהה של התקרה.

עתה נבחן את תכנית האלומיניום:

תכנון חלון, פרופיל בלגי, אדריכלות אחרת

בתכנית זו ניתן לראות פרספקטיבה של החלון במבט מפנים הבית כלפי חוץ. התכנית כוללת חלוקת הפרופילים, מידות, אופן פתיחה, וסוגי הזיגוג.

ניתן להבחין כי תוכננה קורת פלדה המחלקת את קיר הזכוכית בגובה 240 ס"מ. היות והיה צורך לתמוך את פרופיל הפלדה הכבד בפינת המבנה, הוחלט לתלות אותו לתקרה, בכדי להשאיר את החיבור הפינתי של הזכוכית נקי ויזואלית. הזכוכית היוצרת את הפינה השקופה מודבקת באמצעות סיליקון קריסטלי.

ניתן, בנוסף, להבחין שבקיר הזכוכית משולבות 2 דלתות בנות 90 ס"מ כ"א, וחלון צירי ברוחב 73 ס"מ. הזיגוג יבוצע באמצעות זכוכיות ביטחון 4+4 מ"מ כאשר יריעת בטחון שקופה מודבקת בין שתי השכבות ומונעת שבירת החלון.

נבחן עתה את התוצאה בפועל:

תכנון חלון, פרופיל בלגי, אדריכלות אחרת

הביצוע ממחיש את תחושת הקלילות ואת הגמישות שנוצרה באופן חלוקתו של המפתח. ניתן לראות את חלוקת קיר הזכוכית למקטעים שונים, הכוללים זיגוג חלבי ושקוף, חלקים נפתחים וקבועים, היוצרים את האופי הדרוש לאזור זה של השטח הציבורי.

חלקו התחתון של המפתח עשוי פרופיל מלא, המוסיף יופי, בשל התאמתו לקורת הפלדה העליונה, ומפחית את הסיכון לשבירה.
וילונות גלילה נותנים את הפרטיות הדרושה, בעת הצורך. הפניית החלונות צפונה- מונעת קרינה ישירה.

ארז מירב
עורך "אדריכלות ובניה בישראל"
יועץ לנושאי אדריכלות, תכנון ובניה
בעל הסטודיו "אדריכלות אחרת"

מדריכים נוספים

דילוג לתוכן