Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ריצוף וחיפוי: בין טבעי למעשה ידי אדם

מבוא

בעת תכנון בית, יש להבין שהרצפה העתידית תהווה את הבסיס העיצובי לבית. חשוב, שתהיה זו ריצפה איכותית, מעוצבת ופרקטית.
אם בעבר הבחירה הוגבלה לחומרים טבעיים, ולקרמיקה הרי כיום ישנן טכנולוגיות מתקדמות המגוונות את אפשרויות הבחירה והייצור של חומרי הריצוף או החיפוי, והתוצרים המתקבלים איכותיים, יפים, ומאוד דומים במראם לאבנים המצויות בטבע.
בחירת האריח בו נרצף את בתינו, תתבצע בדרך כלל על פי מראהו, אך אין להפחית מחשיבות עניין הנוחיות, החוזק וקלות האחזקה.

המגוון העצום של סוגי הריצוף והחיפוי המותאמים לפנים או חוץ הבית הוא עצום, וכולל: אבן שיש, גרניט פורצלן, קרמיקה, פסיפס, טרקוטה, בטון מוטבע או צרוב, אבן מתורבתת, פרקט עץ או למינציה ושטיחים מקיר לקיר. בשל מגוון זה, רצוי לתת את הדעת לכל היתרונות והמגבלות של החומרים השונים.
במאמר זה נתמקד באלה המיוצרים בידי אדם.

ריצוף פנים

גרניט פורצלן דמוי עץ ישנה נטייה להשתמש לריצוף פנים הבית, באריחים שקרובים מאוד במראם לחומרים הטבעיים. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת להשתמש באופן מסיבי גם בחומרים מעשי ידי אדם, כמו הקרמיקה המגוונת והעמידה, והגרניט פורצלן המיוצר במגוון ענק של דוגמאות : שטיחי פסיפס, דמוי עץ (ראה תמונה משמאל), שיש, טרקוטה, מתכות שונות ודמוי אבן כגון : ציפחה, גיר, בזלת וכו. כיום ניתן לעבד חומרים אלה, ולהקנות להם כל צורה אפשרית עד לכדי חיקוי מושלם של המוצר הטבעי. הם, בניגוד לחומרים הטבעיים, חזקים יותר לעומסים, עמידים בפני שחיקה, אינם ספיגים ולאורך זמן אינם משנים את גוונם וצבעם.

ריצוף חוץ

ריצוף חוץ משלים למעשה את האווירה והסגנון של חוץ הבית, בהתאמה לתכנון האדריכלי, הוא משמש לשבילים, משטחי מרפסות וחניות. לאורך השנים נעשה שימוש בעיקר בחומרים טבעיים בתחום זה. אך פגעי מזג האוויר, בלאי, וכתמי שמן גורמים למעבר לחומרים המיוצרים בטכנולוגיה מתקדמת, מעשי ידי אדם.
גם פשטות ההתקנה מוזילה את העלויות. רבים נוטים לבחור בגרניט פורצלן, שהוא חומר עמיד במיוחד בפני פגעי מזג האוויר ובפני לחות. ניתן לעבד אותו ולהקנות לו כל צורה אפשרית, שוב, עד כדי חיקוי מושלם של החומר הטבעי. רצוי להשתמש בגימור המונע החלקה.

פתרון מלאכותי אחר הוא הבטון הצרוב, או המוטבע, אשר מחקה בגימורו שלל דוגמאות אבן, ומונע את הצורך ביציקת תשתית נפרדת. התשתית הנוצקת היא חלק בלתי נפרד מהגימור.

בניגוד לחומרים הטבעיים, בחומרים אלו ניתן להגיע לרמת דיוק מירבית בכל הקשור למראה ולגוון של החומרים.

חיפוי פנים

חיפוי הוא למעשה, משטח של אריחי אבן מחומרים טבעיים או מחומרים המיוצרים ע"י אדם, המכסה קיר.
החיפוי מגן על הקיר מפני רטיבות, בחדרים רטובים, ומוסיף אלמנט דקורטיבי לחדר המעוצב.

אם באופן מסורתי הקרמיקה שימשה לחיפוי חדרים רטובים, הרי בחדרי המגורים הייתה הנטייה, לאורך השנים, להשתמש בחומרים טבעיים, כגון : שיש, המקנה מראה מהודר ויוקרתי, או אבן צפחה.

[גרניט פורצלן עם תבליט, בהזמנה מיחדת] גם כאן, בעקבות הטכנולוגיה המתקדמת, ישנה נטייה כיום להשתמש בחומרים מעשי ידי אדם, כמו : גרניט פורצלן בגווניו השונים, קרמיקה, ואבן מתורבתת. השימוש בחומרים שנעשו בידי אדם מבטיחה היום, אריח בעל תכונות טובות אשר עולות, לרוב, על החומרים הטבעיים בחוזקם ובעמידותם.
אם מצא חן בעיניכם המראה, הרי שבחירת המוצר המלאכותי תעניק שלוות נפש לאורך זמן.

חיפוי חוץ

חיפוי חוץ מותקן על קירות הבית החיצוניים במגוון מקומות, ע"פ התכנון האדריכלי. חיפוי חוץ חייב לתת תשובה הולמת למפגעי מזג האויר, לחום, לשמש ולרטיבות.

כאשר מדובר באבן טבעית קיימים סוגים שונים של אבנים המתאימים למטרות שונות, על פי הרכבן הכימי שמשפיע על חוזקן וקשיותן, על פי רמת התחזוקה שהן דורשות, עמידותן בפני השפעות אקלימיות ועוד.
האבן הטבעית, יפה ככל שתהיה, משנה מטבעה את חזותה במשך הזמן כתוצאה מהשפעות סביבתיות. על מנת לשמר חיפוי אבן, יש צורך לתחזק את החיפוי. בחלק מהמקרים, על מנת לשמר את המרקם הטבעי של האבן יש להשתמש בשכבות הגנה פולימריות הדוחות מים.

[חיפוי חוץ, אבן מתורבתת] לעומת זאת, השימוש בחומרים שנעשו בידי אדם מאפשר את היתרונות בקביעת חוזק החומר, רמת הספיגה שלו, מראהו וגווניו של האריח.
גם כאן, אם מצא חן בעיניכם המראה המתקבל, הרי שבחירת המוצר המלאכותי תעניק שלוות נפש לאורך זמן.

בכל מקרה, יש לפעול ע"פ הוראות היצרן, והוראות ההתקנה של האדריכל, ע"מ למנוע מצב של רטיבות בקיר או התרופפות

התקנה/ תקנים

התקן ישראלי הדן במרצפות, מדרג אותן על-פי טיבן ועמידותן. בסוג א ובסוג ב: אסור שייראו חומרי סתימה או בטון על-פני האריח והן צריכות להיות נקיות מתפרחת, שהן, כתמים של מלחים מומסים, וחומרים אחרים כמו רסיסי אגרגטים.
יש להקפיד ולדרוש אריח ברמה גבוהה ולא להכניס מרצפות מסוג ג לסלון, לחדרי שינה או למטבח.

בהכנת שכבת הטיט שמתחת לאריחים, אין להשתמש בסיד, ולמילוי רצוי להשתמש בסומסומית ולא בחול ע"מ לנקז לחות טוב יותר.

במידה ומבוצעת הדבקת קרמיקה על ריצוף קיים- יש לוודא כי נמרח דבק מלמטה גם בפינות האריח הנוטות להישבר.
בתחום החיפוי, חיוני למלא את המרווחים שבין המרצפות, ברובע, למניעת שקיעות. יש לוודא שהפנלים עשויים מאותו החומר ממנו עשויות המרצפות. אין להשתמש באריח המיועד לחיפוי קירות לצורך ריצוף.

אורי קמארי
מנכ"ל ויועץ ראשי "קמריקה ריצוף וחיפוי"

מדריכים נוספים

  • גופי התאורה לסוגיהם

    גופי התאורה לסוגיהם

    איך מתאימים את הנורה הנכונה לתאורה המתבקשת? מהם סוגי הנאון השונים? איך מאירים חללי תצוגה גדולים? איזו נורה תיצור מיקוד? מהי תאורת Led?

  • הקשר שבין חיפוי קירות ובחירת תאורה

    הקשר שבין חיפוי קירות ובחירת תאורה

    חיפויים מהווים אופציה עיצובית ופרקטית לשם שמירה על הקירות ועיצוב הבית. ניתן למצוא מגוון רחב של סוגי חיפויים ביניהם שיש, אבנים טבעיות, טפטים, חיפוי זכוכית ועוד. ישנם שיקולים רבים לכאן או לכאן בבחירת סוג החיפוי כאשר אחד מהם, הוא השילוב עם אמצעיי התאורה שאתם מעוניינים להשתמש בהם. במה מתבטא הקשר בין השניים? להלן התשובה.

  • טיפים שימושיים לבחירת כלים סניטריים לחדר האמבטיה

    טיפים שימושיים לבחירת כלים סניטריים לחדר האמבטיה

    חדר האמבטיה, מלבד יופיו, חייב להיות פונקציונלי על מנת שישרת את תפקידו נאמנה. לכן, כל אלמנט שנבחר בו צריך להיות גם דקורטיבי וגם יעיל בו זמנית. אז מה עושים עם ההיצע האינסופי של הכלים הסניטריי? בכתבה הבאה רוכזו טיפים לבחירה נבונה ונכונה של כלים איכותיים.

  • לקראת לימודי עיצוב: שאלות ותשובות

    לקראת לימודי עיצוב: שאלות ותשובות

    באיזה מוסדות מתקיימים לימודי עיצוב? מהם תכני הלימוד? מהם תנאי הקבלה? מה יכיל תיק העבודות? כיצד להתכונן למבחן הקבלה? מה משקלה של הבחינה הפסיכומטרית?

דילוג לתוכן