Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

שיפוץ מטבח: הפריסה הנכונה לכם

מבוא

כמו שבעולם עיצוב הפונקציה היא זו שמכתיבה את הצורה, כך בעולם עיצוב מטבחים הארגונומיה מכתיבה את האסתטיקה.

המטבח הוא החדר היחידי בבית בו מתבצעות עבודות של ממש על בסיס יומיומי, לעיתים אף של יותר מאדם אחד במקביל. המטבח הוא חדר בו תעבדו, תבשלו, תאפו, תאחסנו, תאכלו, תתכנסו, תארחו ותנקו. שלל פעולות שכדאי שתקחו בחשבון כאשר תיגשו למלאכת שיפוץ המטבח.

מטבח יכול להיות מעוצב בדקדקנות, ולהיות מעודכן בטכנולוגיות החדישות ביותר, להיות בעל גימורים גבוהים ועשוי מחומרי גלם יוקרתיים ופרזול מושלם, אך אם הוא לא יענה על הצרכים היומיומיים והוא לא יותאם לסגנון החיים שלכם כבעלי בית, כל ההשקעה בעיצוב תאבד משמעות.

חמש פעולות שמומלץ להתחיל בהן את שיפוץ המטבח

  1. ראשית מומלץ לקחת מידות כלליות ולרשום תכנון גס של החדר. סוג המטבח שיהיה לכם תלוי במידה רבה בכמות המרחב הנתון לרשותכם.
  2. שאלו את עצמכם עד כמה אתם צריכים לדבוק בפריסה הקודמת של המטבח? האם אתם מתכוונים לפרק את כל מה שהיה? אם כן אתם חופשיים לתכנן מחדש. אם לא יכול להיות שתצטרכו לשדרג ולהצמד לתוכנית הקודמת.
  3. סמנו נקודות עוגן קבועות אותן לא ניתן לשנות ולעצב סביבן כגון נקודות חשמל, פתחים של צנרת, חלונות ודלתות.
  4. הכינו רשימה של המיקומים המועדפים עבורכם למכשירי חשמל, תנורר מקרר, משטח עבודה
  5. שחקו עם כמה אופציות במרחב של אפשרות מיקומים שונים ומתוךמבחרשל סקיצות בחרו את הטובה ביותר.

עקרונות לפריסת המטבח

נקיון, בישול, וקירור- השילוש הקדוש

יש לזכור שכל התנועה הכללית במטבח נובעת משלוש פעיליות מרכזיות. הכנה של אוכל, הגשה של אוכל, ונקיון. מעצבי מטבחים רבים, משתמשים במינוח "משולש המטבח" בשיטות העיצוב והפריסה שלהם, משולש העבודה ההוא זה שמכתיב את היחס שבמיקומים בין הכיור הכיירים והמקרר. וודאו שעבור כל אחת מהפעולות יש משטח עבודה ייעודי, ומקום אחסון שגם כן מיועד לאותה מטרה.

שריינו משטחים
חשבו על המיקומים בהם תעדיפו שיהיה משטח פנוי לעבודה. משטח פנוי לצד המקרר תמיד יהיה רעיון טוב משום שזה יקל מאוד על פעולת הנחת מצרכי הקניות ופירוקם.

משטח עבודה לצד הכיירים, הוא גם כן אזור ששווה לשריין, כאשר תצטרכו לשלוף מאפה מהתנור, בוודאי יהיה לכם נוח אם יהיה משטח פנוי בלהניח את התוצרת החמה- לא כדאי להלך עם סיר רותח לאורך המטבח- כך נגרמות תאונות עבודה.

הכירו את הפריסות הכלליות

ישנן כמה פריסות מוכרות שנהוג להשתמש בהם בעולם עיצוב המטבחים, אשר כדאי לכם להכיר:

פריסת מטבח בקו אחד
פריסה זו מארגנת את אזור העבודה בקו אורכי אחד. פריסה זו מומלצת עבור חללים צרים בהם זו האפשרות היחידה. במקרים אלו לא מומלץ להתייחס לתכנון האחסון בצורה קפדנית. במקרה של מטבח בפריסה של קו אחד מומלץ למקם את אזורי האחסון מתחת למשטחי העבודה, אחרת עלולה להיווצר תחושה של צפיפות וקלסטרופוביה.

מטבח בקו אחד

[תמונה מתוך קטלוג מטבחים של אבן קיסר]

פריסה של מטבח באופן מקביל

פריסה של שתי שורות שמקבילות זו לזו. בדומה לפריסת הקו, גם זו פריסה שתתאים למטבחים קטנים משום שהיא מנצלת באופן מירבי את המקום. כדי להחליט באילו מן השורות יהיו ארונות אחסון לגובה- במקרה זה שווה לשבור את האיזון על מנת למנוע תחושה של דוחק וגם ליצור מצב של חוסר איזון בשביל תחושת ההרמוניה.

[מתוך קטלוג מטבחים אבן קיסר]

פריסת מטבח בצורת ר
זו פריסה שמוצמדת לפינה. ניצול של פינה מפנה מקום רב במרכז המטבח אותו ניתן לייעד לפינת אוכל. במקרה זה יותר הגיוני לשים כיור ומקרר באותו הקיר, ובקיר האנכי לו למקם את הכיריים. מכיוון שמדובר במטבח פינתי יש לנצל בחכמה את המרחב שנוצר בפינת החדר על ידי תכנון חכם של מידוף עמוק או פרזול מדיוק שמאפשר מנגנון של שליפה או סיבוב.

[מתוך קטלוג מטבחים אבן קיסר]

פריסה בצורת ח

במקרה בו יש חלל גדול פריסה זו תהייה אידאלית. בפריסה זו תוכלו להרוויח מקסימום של שטח עבודה ושטח איחסון. במידה שמדובר בחדר רחב יידים חשוב מאוד לשים לב למרחקים שנוצרים בין אזורי העבודה ולוודא שלא יהיו רבים, אחרת יווצר מצב בו יש להשקיע הרבה אנרגיה בהליכה הלוך ושוב בין האזורים.

מטבח בצורת ח

מאת צוות יועצי אבן קיסר

מדריכים נוספים

  • גופי התאורה לסוגיהם

    גופי התאורה לסוגיהם

    איך מתאימים את הנורה הנכונה לתאורה המתבקשת? מהם סוגי הנאון השונים? איך מאירים חללי תצוגה גדולים? איזו נורה תיצור מיקוד? מהי תאורת Led?

  • הקשר שבין חיפוי קירות ובחירת תאורה

    הקשר שבין חיפוי קירות ובחירת תאורה

    חיפויים מהווים אופציה עיצובית ופרקטית לשם שמירה על הקירות ועיצוב הבית. ניתן למצוא מגוון רחב של סוגי חיפויים ביניהם שיש, אבנים טבעיות, טפטים, חיפוי זכוכית ועוד. ישנם שיקולים רבים לכאן או לכאן בבחירת סוג החיפוי כאשר אחד מהם, הוא השילוב עם אמצעיי התאורה שאתם מעוניינים להשתמש בהם. במה מתבטא הקשר בין השניים? להלן התשובה.

  • טיפים שימושיים לבחירת כלים סניטריים לחדר האמבטיה

    טיפים שימושיים לבחירת כלים סניטריים לחדר האמבטיה

    חדר האמבטיה, מלבד יופיו, חייב להיות פונקציונלי על מנת שישרת את תפקידו נאמנה. לכן, כל אלמנט שנבחר בו צריך להיות גם דקורטיבי וגם יעיל בו זמנית. אז מה עושים עם ההיצע האינסופי של הכלים הסניטריי? בכתבה הבאה רוכזו טיפים לבחירה נבונה ונכונה של כלים איכותיים.

  • לקראת לימודי עיצוב: שאלות ותשובות

    לקראת לימודי עיצוב: שאלות ותשובות

    באיזה מוסדות מתקיימים לימודי עיצוב? מהם תכני הלימוד? מהם תנאי הקבלה? מה יכיל תיק העבודות? כיצד להתכונן למבחן הקבלה? מה משקלה של הבחינה הפסיכומטרית?

דילוג לתוכן