Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

שמאי מכריע/ בורר: היטל השבחה אובייקטיבי

  • This topic is empty.
מוצגות 1 תגובות (מתוך 1 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #28748
    ארז מירב
    מנהל בפורום

    שמאי מכריע/ בורר: היטל השבחה אובייקטיבי

    שמאי מכריע/ בורר: היטל השבחה אובייקטיבי.
    היום אושרה בכנסת רפורמה בתחומים: היטל השבחה, גובה הפיצויים עקב נזקי תכנון.

    התיקון לחוק התכנון והבנייה יוגש לאישור סופי במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית עוד השבוע. בחוק המתוקן נקבע תפקיד חדש בתחום הנדל"ן – שמאי מכריע. שמאי זה יקבע את היטלה השבחה  והפיצויים אשר היו נתונים עד כה במחלוקת בין הרשויות המקומיות לבעלי המקרקעין.  
    עד היום, הנושא לא הוסדר בחקיקה: במקרה של מחלוקת עם בעל קרקע, הרשויות היו מעבירות לו רשימה של שמאים כדי שיבחר "שמאי מכריע". הבעייה: השמאי מקבל את שכרו מהעירייה- אשר היא צד בסכסוך- ועלול להיווצר ניגוד אינטרסים: השמאי אומר לעצמו- אם אכריע נגד העירייה, מי ערב לי שאשאר ברשימה?…
    "ההחלטות שמתקבלות היום אינן שקופות, אינן אחידות ואינן מנומקות". אמרה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד שרית דנה. "השמאי המכריע יכניס סדר, ובעיקר מקצועיות למנגנון".  
    לפי החוק החדש שר המשפטים ינהל רשימה של השמאים המכריעים על פי המלצת וועדה מייעצת בראשות יו"ר מועצת שמאי המקרקעין.  כך תימנע מהעירייה היכולת להסיר שמאי מהרשימה- אם הוא לא "נראה" לה.
    תקופת כהונתו של השמאי המכריע תימשך 10 שנים ללא אפשרות הארכה. בזמן הכהונה ייאסר על השמאים המכריעים לעסוק בעיסוקים אחרים, אלא באישור מיוחד של השר.  החוק דורש ניסיון של שבע שנים לפחות בתחום השמאות. שכר השמאי המכריע ייקבע בתקנות ממשלתיות. 
    החוק החדש ייכנס לתוקף חצי שנה לאחר אישורו הסופי במליאת הכנסת (בימים הקרובים). הרשויות מקוות שהתפקיד החדש יהיה בעל יוקרה וימשוך שמאים להציג את מועמדותם לתפקיד.  
    שמאי מכריע אשר יסתיר ניגוד עניינים לאחר שהתמנה לכהונתו עלול לקבל עונש של שלוש שנות מאסר.  על החלטות השמאי ניתן יהיה לערער בוועדת ערר.


    ארז מירב
    יועץ מומחה בתחום התכנון והרישוי,
    הכנת חוות דעת לבימ"ש ויעוץ אדריכלי כללי
    erezmeirav1@gmail.com
    erez-meirav.com

מוצגות 1 תגובות (מתוך 1 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.
דילוג לתוכן