Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

מה קורה לבית או לדירה שלכם בזמן רעידת אדמה?

במשך שנים, מזהירים אותנו שיום אחד תפגע בישראל רעידת אדמה משמעותית. למרבה הצער, העובדה שזה טרם קרה, רק מטרידה עוד יותר.

ביטוח דירה עם כיסוי מתאים עוזר לשמור על מידה של שקט נפשי, אבל קשה שלא לחשוב על ההשלכות האפשריות. אתם ודאי יודעים שרעידת אדמה יכולה לפגוע בבית שלכם בצורה קשה, אבל האם אתם מבינים איך בעצם היא עושה את זה?

השפעת רעידת אדמה על הבית שלכם

במהלך רעידת אדמה, הבית או הדירה שלכם עלולים לסבול נזקים מסוגים שונים. אחת מצורות הנזק הנפוצות ביותר היא נזק מבני, המתרחש כאשר רעידות הקרקע גורמות למבנה לזוז ממקומו. תנועה זו עלולה להוביל לסדקים בקירות, בתקרות וברצפות, כמו גם לפגיעה ביסודות. במקרים חמורים, היא אף עלולה לגרום לקריסת המבנה כולו.

סוג נוסף של נזק שיכול להתרחש בזמן רעידת אדמה הוא נזק לא מבני. זה כולל נזק לרהיטים, מכשירי חשמל וחפצים אחרים בתוך הבית. רעידות עלולות לגרום לחפצים אלה ליפול, להישבר או להתנתק ממקומם, דבר המהווה סיכון לדיירים. בנוסף, תנועת הקרקע עלולה לפגוע גם בתשתיות כגון אינסטלציה, קווי גז ומערכות חשמל, מה שמוביל לדליפות, שריפות או סכנת התחשמלות.

רעידות אדמה יכולות גם לעורר סכנות משניות, כגון מפולות ונזילות. מפולות מתרחשות כאשר רעידות הקרקע גורמות למדרונות של אדמה רופפת או סלעים להתמוטט ולגלוש במורד. נזילות, לעומת זאת, מתרחשת באזורים עם אדמה רופפת ורווית מים. הטלטול גורם לאדמה לאבד מכוחה ולהתנהג כמו נוזל, מה שעלול לגרום לשקיעת מבנים או הטייתם.

האם המיקום חשוב?

לגורמים גיאוגרפיים תפקיד משמעותי בקביעת היקף נזקי רעידת האדמה לבתים ודירות. להלן שלושה גורמים מרכזיים:

קרבה למוקד – המרחק בין מבנה למוקד רעידת אדמה הוא גורם מכריע בקביעת רמת הנזק. ככל שמבנה קרוב יותר למוקד, כך הטלטול שהוא יחווה חזק יותר. בניינים הממוקמים בסמוך למוקד נוטים יותר לסבול מנזק חמור, כולל קריסה מבנית מוחלטת.

סוג הקרקע – לסוגי קרקע שונים יש רמות שונות של יציבות. קרקעות רכות או רופפות, כגון חימר או חול, נוטות להגביר את רעידות הקרקע, ולגרום נזק משמעותי יותר למבנים. מצד שני, לבניינים שנבנו על סלע קשה או אדמה נוקשה יש סיכוי טוב יותר לעמוד בכוחות סייסמיים.

פעילות סייסמית מקומית – אזורים מסוימים מועדים יותר לרעידות אדמה מאחרים, בשל מיקומם לאורך גבולות הלוחות הטקטוניים או קווי השבר.

כיצד למזער נזקים ברעידת אדמה?

כאשר מדובר במזעור נזקי רעידת אדמה לבתים ודירות, ישנן מספר אסטרטגיות שניתן להשתמש בהן כדי לשפר את החוסן של המבנים:

  • בנייה לפי התקנות
  • תחזוקה ואיתור בעיות – סדקים בקירות, רהיטים לא מעוגנים לקיר וכו'.
  • שימוש בטכנולוגיה להתרעה וניטור

כאמור, לצד כל אלה חשוב להחזיק ביטוח דירה שמגן עליכם מפני ההשלכות הכלכליות של רעידת אדמה.

דילוג לתוכן